نگاهی به زندگی هنری جورجیو آرمانی

 

جورجیو آرمانی (Giorgio Armani) یکی از نوابغ صنعت مد و فشن در جهان است. این طراح خوش‌فکر که خود را به عنوان یک تاجر بسیار موفق هم در جهان مطرح کرده است، در طول چهل سال اخیر امپراطوری خود را به سرعت گسترش داد و برندش را به یکی از موفق‌ترین برندهای جهان تبدیل کرده است.

 

آرمانی» یکی از همان امپراتوری‌های مطرح جهانی است که در  ۱۹۸۰میلادی پایه‌گذاری شد تا سال گذشته چهل و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن بگیرد. برند جرجیو آرمانی چیزی فراتر از یک اسم است و مدت‌هاست که به استاندارد و معیاری برای سنجش کیفیت برندهای دیگر تبدیل شده تا بدون اغراق، در جهان جزو معدود برندهایی قرار بگیرد که از چنین تجربه و توانمندی برخوردارند. این برند حتی صاحب رستوران‌ها و هتل‌هایی در سراسر جهان هم هست اما آنچه نقطۀ اوج داستان این برند شد، لباس‌های مردانۀ برند آرمانی بود که به عنوان تن‌پوش بازیگران یک سریال تلویزیونی آمریکایی در سال ۱۹۸۰به کار رفت تا آرمانی در جعبۀ جادو به خانۀ مخاطبین برود.

همان‌طور که اشاره کردیم، جرجیو برای اینکه بتواند هدف زندگیش را پیدا کند، کارهای مختلفی را امتحان کرد که یکی از مهم‌ترینشان، پیوستن به ارتش بود. زمانی که خدمتش در نظام به پایان رسید، دانشگاه را رها کرد و برای کار به لاریناسنته (La Rinascente) که یکی از بزرگترین فروشگاه‌های میلان بود، رفت. او سپس به عنوان طراح، به استخدام برند نینو چروتی (Nino Cerruti) درآمد اما طولی نکشید تا جرجیو با تشویق یکی از دوستانش به نام سرجیو گالئوتی، کار خود را به عنوان یک دیزاینر مستقل آغاز کند.

 

آرمانی و گالئوتی، در سال  ۱۹۷۵برند جرجیو آرمانی را پایه‌گذاری کردند تا در همین سال، اولین خط تولید لباس مردانه برند آرمانی شروع به کار کند. آرمانی، سال بعد از کالکشن لباس‌های زنانه‌اش رونمایی کرد که با استقبال بسیار گرمی از سوی مخاطبان رو به رو شد. لباس‌هایی که جرجیو آرمانی طراحی می‌کرد، به دلیل برش‌ها، قالب و رنگ‌های طبیعی، در زمان خود انقلابی در صنعت مد و فشن به شمار می‌رفت. معروف است که این طراح معروف، بعدها در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود:
من هدف  روشنی دارم؛ اعتقادم این است که باید از مصنوعی بودن لباس‌ها کم کنیم و به سمت رنگ‌های طبیعی برویم.

امضای خاص و منحصر به فرد جرجیو آرمانی

درست در زمانی که کارهای جورجیو در اروپا قلب همگان را تسخیر می‌کرد، برند آرمانی هنوز نتوانسته بود به اندازه کافی در آمریکا بدرخشد و مجموعه آرمانی باید برای این اتفاق تا سال ۱۹۸۰
صبر می‌کرد. در این سال، ریچارد گیر به عنوان بازیگر در فیلم معروف از لباس‌های جورجیو آرمانی استفاده کرد تا این برند به جهانیان معرفی شود. علاوه‌ بر این، پروژۀ لباس‌های یکی دیگر از سریال‌‌های آمریکایی که به عهدۀ برند آرمانی گذاشته شد، استایل خاص آن را بیش از پیش به مردم نشان داد.
طولی نکشیدکه بازیگران معروف هالیوودی مثل جودی فاستر و جان تراولتا نسبت به پوشیدن لباس‌های برند جورجیو آرمانی در مراسم فرش قرمز تمایل پیدا کردند و این آغاز اوج‌گیری برند آرمانی بود.

امپراطوری آرمانی

در سال ۱۹۸۹ آرمانی کسب و کارش را با افتتاح اولین شعبه از رستوران‌هایش گسترش داد. او همچنین یک برند تولیدکننده لباس را خرید و به بیزنسش افزود تا قلمرو خود را بزرگتر کند. با این حال، در مسیر پیشرفت برند جورجیو آرمانی مشکلاتی هم پیش آمد… در سال ۱۹۹۶او پس از آنکه اعتراف کرد به مقامات مالیاتی ایتالیا رشوه داده است، مجرم شناخته شد. با این حال، هیچ‌چیز نمی‌توانست جلوی گسترش این امپراتوری را بگیرد و آرمانی تا پایان دهه ۹۰ میلادی، بیش از ۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان تاسیس کرد و فروش سالانه‌اش به ۲ بیلیون دلار می‌رسید.

 

 

کسب و کار آرمانی به حوزه‌های مختلفی کشیده شد که از جملۀ آن‌ها می‌توان به وسایل منزل و نشر کتاب هم اشاره کرد. در سال ۲۰۰۵ آرمانی اولین موسسه طراحی لباس و مد بانوان خود را راه‌اندازی کرد؛ چراکه اینکار برایش چالش‌برانگیز بود و از چالش‌ها استقبال می‌کرد.
او می‌گوید: هیچ‌چیز برای یک طراح به اندازۀ طراحی لباسی لذت‌بخش نیست که تنها یک مشتری را راضی کند!
در حال حاضر آرمانی ۵۰۰شعبه در سراسر جهان دارد و پا را از این هم فراتر گذاشته تا به احداث هتل بپردازد! اولین هتل برند جورجیو آرمانی در سال
۲۰۱۰در دبی افتتاح شد و قرار است تا شعبۀ بعدی در میلان احداث شود. به نظر می‌رسد هیچ‌چیز جلودار این برند رو به رشد نیست!

از محصولات معروف برند آرمانی می‌توان به عطرهایش اشاره نمود. آن‌ها در سال۱۹۸۰ قراردادی با برند اورال (L’Oréal) برای تولید عطر امضا کردند و بعد از آن هم ایدۀ خط تولید انواع لباس زیر، محصولات جین و پوشاک کودکان و نوجوانان را به مرحلۀ اجرا رساندند. در هر صورت، امپراتوری که جورجیو آرمانی بنیان‌گذارش بوده از چنان ابعاد عظیمی برخوردار است که نمی‌توان در قالب یک یا دو مقاله به آن‌ها پرداخت و این شاید نشان از عظمت فعالیت آرمانی و همکارانش داشته باشد.