تاریخچه برند فندی

 

برند فندی و استفاده از خز

داستان برند فندی در سال ۱۹۲۵و از گوشه و کنارهای (Piazza) در شهر رم شروع می‌شود، یعنی جایی که در آن یک بوتیک کوچک و یک کارگاه چرم فروشی کوچک وجود داشت. این دو مغازه متعلق به الدورادو و آدل فندی بود. در دهه ۱۹۳۰ آن‌ها تجارت خود را به طور قابل‌توجهی گسترش دادند. اما قهرمانان واقعی و عوامل موثر در موفقیت برند فندی، دختران این دو نفر یعنی پایولا .آنا . فرانکا . کارلا  و آلداربودند که نام برند فندی را در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها انداختند. هر پنج دختر الدورادو و آدل از دوران نوجوانی شروع به فعالیت در کسب ‌و کار خانوادگی‌شان کردند – یعنی بین۱۵تا۱۸سالگی – آنها بر طبق نیاز، مسئولیت‌های مختلفی را در این برند بر عهده گرفتند.

در سال۱۹۶۴ آن‌ها دفتر خود را با عکس بزرگی از مادر خود یعنی آدل رو به روی درب ورودی، در شهر رم تاسیس کردند. در سال۱۹۶۵آن‌ها هم‌کاری خود را با   کارل لاگرفلد، طراح مد و لباس مشهور آغاز کردند. او همراه با خواهران فندی، کاری کردند که علاقه به لباس خزدار در افراد مختلف ایجاد شود. در طول این زمان، اولین لوگوی برند فندی که متشکل از دو حرف F با رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای بود خلق شد.

تغییرات اجتماعی و برند فندی

در نیمه دوم دهه۱۹۵۰، داشتن یک لباس خزدار رویای بسیاری از زنان بود. اما پس از ایجاد تغییرات اجتماعی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رخ داد، لباس خزدار به عنوان یک لباس مدل قدیمی و از مد افتاده شناخته شد. کارل لاگرفلد زیر نظر خواهران فندی مواد، الگوها، وزن، روش‌های تیره کردن، و رنگ‌های استفاده شده در خزها را آزمایش می‌کرد، به طوری که این خزها که با بهره‌وری از مهارت‌های تکنولوژیکی پیشرفته، متناسب با نیازهای جامعه‌ای که به لباس‌های قابل دسترس و پوشیدنی نیاز داشتند، به چیزی کاملاً جدید تبدیل شوند. در سال ۱۹۶۶، او با معرفی «رنگ» به عنوان مهمترین عنصر در طراحی، دنیای مد را مورد انتقاد قرار داد: “یک کت خز رنگی که اصیل بود، اما گرانبها نبود.”

یکی از ویژگی‌های برجسته برند فندی، روش غیر معمول این برند برای کار کردن با پوست‌های سنتی است. طراحان برند فندی به طور مستمر بر روی پارچه‌های خزدار آزمایشاتی انجام می‌دادند و در سال ۱۹۶۹ نیز با معرفی یک خط تولید Pret à Porter، علاوه بر تولید صنایع دستی، موفق شدند محصولی را تولید کنند که برای مصرف‌کنندگان معمولی جامعه نیز در دسترس باشد: یک پارچه خزدار زیبا با قیمتی مشخص. برند فندی در ابتدا از خزهایی استفاده می‌کرد که از نظر دیگران بی‌کیفیت بود. به همین دلیل طراحان این برند این خزها را اصلاح کرده و دوباره طراحی کردند.

کالاهای چرمی برند فندی

از همین روش نیز برای ترمیم چرم، به خصوص چرم به کار برده شده در کیف‌های دستی مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه این اقلام لوکس به حساب می‌آمدند، از طریق افزودن الگوهای چاپی، رنگ‌های غیر معمول و طرح‌های جدید، به کالاهایی متنوع و جدید تبدیل می‌شدند. در سال ۱۹۶۸، از Concrete Canvas که یک جایگزین برای چرم بود رونمایی شد. سپس طرح راه راه دو رنگ با رنگ‌های مشکی و بژ تبدیل به رنگ‌های کلاسیک برند فندی شدند.

لباس‌های روزمره و غیر رسمی برند فندی

در سال۱۹۷۷برند فندی یک خط تولید لباس جدید به نام ۳۶۵ را تاسیس کرد؛ یک لباس برای هر روز از سال، برای یک خانمی که دوست دارد خز و کیف دستی‌اش با لباسش مطابقت داشته باشد. در سال۱۹۷۸نیز آنها از یک خط تولید کفش رونمایی کردند که توسط Diego Della Valle تاسیس شده بود. در دهه۱۹۷۰برند فندی خطوط جدیدی از صنایع دستی را راه اندازی کرد.

تولید کیف‌های دستی توسط برند فندی

در سال ۱۹۹۷، آن‌ها شروع به ساخت مجموعه‌ای از کیف‌های دستی کردند که به سرعت به محصولاتی محبوب تبدیل شدند. مشهورترین این کیف‌ها مدل Baguette  بود که در طراحی آن از شکل نان فرانسوی الهام ‌گرفته شده و توسط سیلویا ونتورینی طراحی شده بود. این کیف یک جواهر مینیمالیستی بود که در طیف وسیعی از مواد، از پوست خام یا دباغی شده تا مروارید در ششصد نسخه مختلف تولید شد بود و یک موفقیت فوق‌العاده برای برند فندی به حساب می‌آمد.
این کیف در دست مدونا، جولیا رابرتز، نائومی کمپل، و گوینت پالترو دیده شده است. پس از آن یک مدل خاص از کیف Baguette در نسخه محدود تولید شد که با یک دستگاه بافندگی متعلق به قرن هجدهم تولید شده بود. این دستگاه تنها با سرعت ۵ سانتی متر در روز کار میکرد