تاریخچه برند زارا (Zara)
برند زارا zara یک برند اسپانیایی معروف و خوش آوازه در زمینه تولید پوشاک، اکسسوری و عطر و ادکلن است که فعالیت رسمی خود را از سال ۱۹۷۵میلادی در شهر ارتشیو در گالیسیا اسپانیا آغاز کرد. اگرچه زارا نسبت به سایر برندهای مطرح در زمینه مد و پوشاک قدمت و سابقه چندان طولانی ندارد اما به دلیل تولید محصولات با کیفیت و ارائه قیمتهای مقرون به صرفه، خیلی سریع توانست نام خود را در این عرصه مطرح سازد. برند zara هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین برندهای تولید کننده پوشاک در دنیا شناخته میشود که درآمد آن در سال۲۰۱۸بالغ بر ۱۸ میلیون یورو برآورد شده است و در سراسر دنیا نیز بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه و نمایندگی رسمی دارد.
لوگو زارا نیز نسبت به سایر کمپانیهای تولید کننده پوشاک و اکسسوری، لوگویی بسیار ساده است که طرح و نماد خاصی نداشته و تا کنون چندین مرتبه تغییر پیدا کرده است. زارا به طور کلی برندی بی حاشیه و در عین حال پویا و فعال است که از ابتدای شروع فعالیت خود تا به امروز توانسته است نام خود را به عنوان برندی با کیفیت و خاص در دنیا مطرح سازد
تاریخچه برند زارا
برند زارا در سال ۱۹۷۵ توسط آقای آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega) در اسپانیا تاسیس شد و هم اکنون به عنوان بزرگترین برند زیر مجموعه شرکت خرده فروشی ایندیتکس (Inditex) شناخته میشود. ایندیتکس بزرگترین خرده فروش در صنعت مد و پوشاک دنیا است که موسس آن آقای اورتگا بوده و دارای بیش از صد شرکت زیر مجموعه نساجی است. او در سال ۱۹۳۶ در اسپانیا و در خانوادهای از قشر ضعیف به دنیا آمد و به همین دلیل در سن ۱۴ سالگی مدرسه را ترک کرد و وارد بازار کار شد. او در ابتدا کار خود را با درست کردن لباس در منزل آغاز کرد و پس از مدتی در یک فروشگاه لباس زنانه مشغول به کار شد. اورتگای جوان در این فروشگاه علاقه عجیبی به طراحی و تولید پوشاک پیدا کرد و پس از کار در آن فروشگاه تصمیم گرفت هر طور که شده کسب و کار شخصی خودش را راه اندازی کند.
او سرانجام در سال ۱۹۷۲مغازهای کوچک در اسپانیا اجاره کرد و نام زوربا (Zorba) را با الهام از فیلم مورد علاقه خود یعنی «زوربای یونانی» برای آن انتخاب نمود. وی تصمیم گرفت کسب و کار خود را با طراحی و تولید لباسهای زنانه ارزان قیمت و با رویکرد فست فشن (Fast Fashion) آغاز کند. به همین دلیل تولیدات خود را با الهام از محصولات برندهای مطرح آن زمان به صورت های کپی (High Copy) و با قیمتهای مناسب تولید کرد. فروشگاه زوربا در آن زمان در نزدیکی یک مشروب فروشی با همین نام قرار داشت و مسلما وجود دو مغازه با یک نام و در مجاورت یکدیگر موجب سردرگمی مردم میشد و از این گذشته نیز صاحب آن مشروب فروشی هم نسبت به این موضوع اعتراض داشت. اما از آنجایی که آقای اورتگا پیش از آن تابلوی فروشگاه خود را سفارش داده بود دیگر نمیتوانست نام و طراحی آن را تغییر دهد و به همین دلیل تصمیم گرفت ترتیب حروف زوربا را طوری تغییر دهد تا نام جدیدی را برای کسب و کار خود انتخاب کند. همین موضوع سبب شد تا نام Zara برای مغازه کوچک او ابداع شود؛ اما در آن زمان هیچکس نمیدانست که این نام بعدها به برندی جهانی و پرطرفدار تبدیل خواهد شد.
همانطور که اشاره کردیم رویکرد برند زارا در ابتدا تولید پوشاک ارزان قیمت و با طرحها و مدلهایی از برندهای مطرح آن زمان بود. به همین دلیل در ابتدای شروع کار مورد توجه طیف گستردهای از مردم اسپانیا قرار گرفت و در مدت زمانی کوتاه توانست رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد و دنبال آن چندین فروشگاه دیگر در سراسر اسپانیا افتتاح نماید. اما آقای اورتگا صاحب برند زارا در دهه ۸۰ میلادی تصمیم گرفت استراتژی طراحی و تولید محصولات برند خود را به طور کلی تغییر دهد و وارد فاز جدیدی از صنعت مد و پوشاک شود. استراتژی جدید زارا در آن زمان Instant Fashion نام گرفت که به معنای مدهای لحظهای یا مقطعی بود. این کمپانی با بکارگیری این استراتژی جدید و استخدام چندین طراح مد، تمرکز خود را بر طراحی و تولید لباسهای خاص و جدید معطوف کرد. محصولات تولید شده بر اساس استراتژی مدهای مقطعی در آن زمان با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و برند زارا را بر سر زبانها انداخت. این استراتژی امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد و محصولات منحصر به فرد و خاص معمولا فروش بالایی دارند.
دهه ۸۰میلادی را میتوان دهه شکوفایی و نقطه عطف کاری برند zara در نظر بگیریم؛ زیرا در این دهه به واسطه بکارگیری استراتژی Instant Fashion توانست به شهرت و فروش قابل توجهی دست پیدا کند. طراح برند زارا پس از آن تصمیم گرفت zara را به نامی جهانی تبدیل کند و در کشورهای دیگر دنیا نیز فعالیت رسمی خود را آغاز نماید. طولی نکشید که در سال ۱۹۸۸ اولین شعبه برون مرزی خود را در شهر پرتوی کشور پرتقال افتتاح کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی پرتقالیها مواجه شد و درآمد چشمگیری از اولین شعبه خارجی خود بدست آورد. این رشد و موفقیت سبب شد تا نمایندگیهای رسمی این برند در کشورهای مطرح و پرمتقاضی دیگری همچون آمریکا، فرانسه، مکزیک، ژاپن، یونان، بلژیک، سوئیس، نیز افتتاح شوند و Zara را به برندی جهانی و خوش آوازه تبدیل کنند.
در اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز برند زارا اولین فروشگاههای مجلل خود را در طی چندین سال در کشورهای بزرگ دیگری همچون برزیل، ژاپن، سنگاپور، روسیه، ونزوئلا، مالزی، مجارستان، رومانی، فیلیپین، اندونزی، کره جنوبی، هند، تایوان، آفریقای جنوبی، استرالیا و چندین کشور دیگر تاسیس کرد. محصولات متنوع و خاص این برند با لوگو زارا در تمامی شعب آن در کشورهای مختلف وجود دارند و با سرعت بسیار بالایی به فروش میرسند. این شرکت در زمینه فست فشن تخصص دارد و محصولات آن شامل پوشاک (زنانه، مردانه و بچگانه)، انواع اکسسوری، کفش، لباس شنا، محصولات زیبایی و عطر و ادکلن است. زارا در حال حاضر به عنوان معروفترین شرکت از گروه Inditex (بزرگترین خرده فروش پوشاک در جهان) شناخته میشود که از سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۰کالکشن لباس در طول سال را طراحی و مدیریت میکند.
برند زارا در سال ۲۰۱۰ اولین آنلاین شاپ خود را راه اندازی کرد و محصولات خود را از طریق این وب سایت به کشورهایی همچون اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه صادر نمود. در ماه نوامبر همان سال نیز ارسال آنلاین محصولات خود را به پنج کشور دیگر از جمله استرالیا، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ گسترش داد. پس از گذشت چندین ماه، ارسال محصولات زارا به کشورهای بزرگ دیگری همچون آمریکا، کانادا، روسیه و غیره توسعه پیدا کرد و فرآیند خرید محصولات این برند برای مردم دنیا آسان و راحت شد.
برند زارا در سال۲۰۱۴از فناوری RFID در فروشگاههای خود رونمایی کرد. این فناوری بدین ترتیب است که تراشههای RFID در برچسبهای امنیتی محصولات قرار میگیرند و در هنگام فروش از لباس جدا میشوند و مجددا قابل استفاده هستند. کاربرد این تراشهها این بود که به شرکت امکان میدهد تا با تشخیص سیگنالهای رادیویی از برچسبهای RFID خیلی سریع از موجودی انبار خود مطلع شده و اقلام پرطرفدار و پرمتقاضی را شارژ کند. به عنوان مثال زمانی که محصولی فروخته میشود، بلافاصله به بخش انبارداری اطلاع داده میشود تا محصول مورد نظر به سرعت شارژ شود و در قفسهها قرار گیرد. از طرفی دیگر نیز زمانی که محصولی در قفسه موجود نیست، با استفاده از برچسب RFID به راحتی میتوان آن را پیدا کرد.
برند زارا در سال۲۰۱۵در لیست بهترین مارکهای جهانی Interbrand در رتبه 30ام قرار گرفت. این برند همیشه به روز است و دائما از محصولات جدید و منحصر به فرد رونمایی میکند و خط تولید آن همیشه در حال گسترش و نوآوری است. در سال۲۰۱۹انجمن تجارت جهانی مد ژورنال MDS اظهار داشت که در حالی که نرخ تجارت نساجی در جهان به میزان 2/38 درصد کاهش یافته است، تجارت زارا از این قاعده مستثنی بوده و 2/17 درصد رشد پیدا کرده است. این آمار نشان میدهد که برند zara برندی پویا و خلاق است که مشکلات و چالشهای اقتصادی و یا کمبود مواد اولیه، تاثیری بر خط تولید آن نخواهند داشت.
طراحی لوگو برند زارا
لوگو زارا در سال 1975 و در همان ابتدای تاسیس و نامگذاری رسمی آن به صورت بسیار ساده و ابتدایی طراحی شد. طرح برند زارا برگرفته از حروف اصلی آن است که به صورت capital(با حروف بزرگ) و با رنگ مشکی نوشته شده است. لوگو زارا نماد و یا طرح ویژهای ندارد و با پس زمینه سفید و نام ZARA طراحی شده است. این طرح تا سال چندین سال به عنوان لوگو برند زارا مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 2011 از لوگوی جدید این نام تجاری مطرح و پرطرفدار رونمایی شد. بر خلاف انتظار لوگوی جدید زارا تفاوت چندانی با لوگوی قبلی نداشت و تنها فاصله میان حروف آن کمتر شده بود.
لوگو زارا به مدت 8 سال تغییری پیدا نکرد؛ با اینکه تغییر لوگوی شرکتها در صورتی که به صورت حرفهای و هوشمندانه انجام شود به راحتی میتواند میزان فروش آنها را افزایش دهد. از این رو برند زارا تصمیم گرفت تا پس از 8 سال یعنی در سال 2019 تغییری در لوگوی خود ایجاد کند. تغییر لوگو زارا همانند سایر لوگوهای این برند، چندان چشمگیر و قابل توجه نبود و همین موضوع نیزجنجالها و انتقادهای زیادی را به همراه داشت. فاصله حروف کلمه ZARA در ظاهر جدید لوگو زارا نسبت به لوگوی قبلی از میان رفته بود و حروف آن در لوگوی جدید به یکدیگر چسبیده بودند. از بین بردن فاصله میان حروف لوگو زارا تنها نوآوری طراح آن بود که چندان مورد پسند طرفداران این برد قرار نگرفت.
سخن پایانی
برند زارا یکی از بزرگترین برندهای تولید پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه در دنیا است که فعالیت جدی خود را از سال۱۹۷۵میلادی در کشور اسپانیا آغاز کرد. این برند هیچ هزینهای را صرف تبلیغات و بازاریابی نمیکند و از همان ابتدا تمام انرژی و سرمایه خود را صرف افتتاح فروشگاههای مختلف در اقصی نقاط دنیا کرده است. لوگو زارا نیز برگرفته از نام لاتین آن است که با حروف بزرگ و به صورت ZARA و بدون فاصله طراحی شده است. این برند در حال حاضر به عنوان یکی از برندهای پرطرفدار و پرفروش در زمینه تولید پوشاک و اکسسوری شناخته میشود که محصولات خاص خود را از طریق فروشگاههای حضوری و وب سایت در سراسر دنیا به فروش میرساند.