اوت کوتور چیست؟

اوت کوتور چیست؟

اوت کوتور یک اصطلاح فرانسوی است (Haute couture تلفظ آن اوت کوتوغ می‌باشد) که برای بیان مد رده بالا یا لباس‌هایی با دوخت سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زبان فرانسه اوت (Haute) به معنی شیک و عالی رتبه و کوتور (couture) به معنای لباس دوزی و دوخت است.
پس اصطلاح اوت کوتور در صنعت مد برای لباس‌هایی به کار گرفته می‌شوند که توسط خیاط‌های ماهر و رعایت استاندارد‌های ویژه‌ای طراحی و به صورت دستی دوخته می‌شوند.
لباس‌های اوت کوتور به صورت کاملا سفارشی، با توجه به فرم بدن مشتری و از پارچه‌های کاملا نفیس و با کیفیت، طی یک فرآیند دوخت طولانی با استفاده از تکنیک‌های خاص و به صورت دستی دوخته می‌شوند.
لباس‌هایی که به عنوان Haute couture برچسب گذاری می‌شوند، از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند و تنها توسط مشتریان ثروتمند و تجملگرا خریداری می‌شوند.
البته هر برندی هم توانایی تولید لباس‌های اوت کوتور را ندارد و خانه‌های مد برای اینکه بتوانند محصولات خود را تحت عنوان اوت کوتور به فروش برسانند، می‌بایست به عضویت اتاق سندیکای Haute couture درآیند که در ادامه به صورت کامل درباره شرایط و نحوه عضویت برندها در آن توضیح خواهیم داد

 

تاریخچه مد اوت کوتور

با اینکه هم اسم و هم قوانین مد اوت کوتور مترادف با فرهنگ فرانسوی می‌باشد، اما این انگلیس بود که این جنبش را در دنیای مد پایه‌گذاری کرد. چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worth) متولد۱۸۲۶در انگلیس، یک طراح لباس بود.
او در زمانی زندگی می‌کرد که اکثر مردم تصور می‌کردند لباس‌های تولید شده در پاریس نسبت به لباس‌های تولید شده در سایر نقاط دنیا از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می‌باشند. با گسترش راه آهن و اختراع کشتی‌های بخار، افراد ثروتمند زیادی برای خرید لباس به شهر پاریس می‌آمدند. به همین دلیل چارلز فردریک در سال ۱۸۵۶از انگلستان به پاریس نقل مکان کرد و اولین فروشگاه خود را در سال۱۸۵۷میلادی تاسیس کرد.
ورث با تولید لباس‌های خاص و مزین به طرح‌های زیبا توانست که در صنعت پوشاک انقلابی به پا کند. ورث کاری کرد که خیاط‌ها و تولید کننده‌های لباس به هنرمندانی چیره دست تبدیل شوند.
ورث لباس‌های سفارشی‌سازی شده‌ای را برای مشتریان ثروتمند خود می‌دوخت، با این حال او بیشتر به دلیل آماده کردن کلکسیونی از طرح‌های نفیس و پوشاندن آن‌ها بر تن مدل‌ها و مانکن‌ها در خانه‌اش، شناخته می‌شد.
امروزه چارلز فردریک ورث را به عنوان پدر اوت کوتور می‌شناسند، کسی که توانست سطح و استانداردهای جدیدی را در دنیای مد و فشن رقم بزند. از چارلز فردریک ورث به عنوان یک کوتوریر (Couturier که به طراح و خیاط شخصی دوز گفته می‌شود) یاد می‌گردد.
بعد از چارلز فردریک ورث، طراحان لباسی همچون لنوین، دیور، فورچونی، شنل و خیلی‌های دیگر راهش را ادامه دادند که برخی از آن‌ها همچنان لباس‌های اوت کوتور تولید می‌کنند.

 

تفاوت لباس‌های اوت کوتور با سایر لباس‌های آماده در چیست؟

لباس‌هایی که در دسته اوت کوتور قرار می‌گیرند با لباس‌های آماده برای پوشیدن برندها، متفاوت می‌باشند. مجله مدvogue تمثیل جالبی برای بیان اوت کوتور به کار برده است، این مجله این طور می‌گوید که “اوت کوتور یک تکه از هنر است”.
هر قطعه لباس اوت کوتور به صورت اختصاصی برای پوشیدن یک مشتری خاص و با دست دوخته می‌شود. مشتریان این مد باید به آتلیه برند مورد نظر خود در پاریس مراجعه کنند تا ابعاد بدن آن‌ها اندازه گیری شود. از آنجایی که لباس‌های Haute couture به صورت انبوه تولید نمی‌شوند، برندها در ساخت چنین لباس‌هایی از گران‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کنند.
در عوض لباس‌های آماده برای پوشیدن (Prêt-à-Porter) با کیفیت بالا و به صورت کارخانه‌ای تولید می‌شوند. این مجموعه‌ها برای طیف وسیعی از مشتریان و در ابعاد مختلف دوخته می‌شوند.
برندهایی که لباس Haute couture تولید می‌کنند باید عضو سندیکای اوت کوتور باشند و استانداردهای آن‌ها را دنبال کنند.
مواد به کار رفته در تولید این دو نوع لباس با هم کاملا متفاوت هستند. برای مثال شاید در لباس‌های آماده پوشیدن برند ورساچه از چرم طلایی رنگ استفاده شده باشد، اما در لباس‌های اوت کوتور، از خود فلز طلا استفاده می‌‌شود.
دوخت لباس‌های اوت کوتور بسیار زمان‌بر است و به طور میانگین بین۳۰۰ساعت زمان برای دوخت این لباس‌ها زمان لازم است و قیمت آن‌ها نیز در حدود۹۰هزار دلار (گاها چند صد هزار دلار) می‌باشد. در عوض میانگین زمان دوخت لباس‌های آماده چیزی در حدود۵۰تا۱۵۰ساعت است و قیمت آن‌ها نیز به طور قابل توجهی ارزان‌تر است.

 

قوانین اتحادیه پوشاک اوت کوتور پاریس

سندیکای اوت کوتور پاریس قوانین، معیارها و استانداردهای سخت گیرانه‌ای را وضع کرده است که با توجه به آن، برچسب اوت کوتور برای پوشاک تولید شده هر خانه مدی که لباس‌های لوکس و گران‌بهایی تولید می‌کند، به کار گرفته نمی‌شود.
اتاق سندیکای اوت کوتور (Chambre Syndicale de la Haute Couture) در سال۱۸۶۸میلادی توسط وزارت صنایع فرانسه تاسیس شد. از آن سال تا به امروز، اعضای این سندیکا هستند که تصمیم می‌گیرند کدام خانه مد می‌تواند به عنوان یک برند اوت کوتور شناخته شود یا شامل Haute couture نمی‌باشد.
استانداردها و معیارهایی که این سندیکا در نظر می‌گیرد در سال۱۹۴۵میلادی وضع شد و در سال ۱۹۹۲به روزرسانی شدند. برای طبقه بندی شدن یک برند به عنوان برندی اوت کوتور باید شرایط زیر را داشته باشد:

برند مورد نظر باید پنجاه لباس روز و شب در هر کلکسیون جدید خود داشته باشد.

در هر سال حداقل۲کالکشن جدید در ماه‌های ژوئیه و ژانویه به عنوان مجموعه‌های بهاری / تابستانه و پائیزی / زمستانه به نمایش بگذارد.

این برندها باید حداقل۲۰نفر نیروی فنی تمام وقت را در حداقل یک آتلیه یا کارگاه خود استخدام کرده باشند.

این برندها باید یک آتلیه در پاریس داشته باشند که حداقل۱۵کارمند در آن به صورت تمام وقت کار کنند.

عضو‌های مهمان هر فصل دعوت می‌شوند و اگر یک برند چهار بار پشت سر هم دعوت شود، واجد شرایط عضویت در این سندیکا می‌گردد.

 

 

برندهای اوت کوتور

در حال حاضر۱۸برند که در پاریس مستقر می‌باشند به عنوان عضو اصلی در این سندیکا حضور دارند. برندهایی همچون بالنسیاگا، شنل، دیور، ژیوانشی و ژان پل گوتیه به عنوان عضو اصلی اوت کوتور شناخته می‌شوند.
از برندهای عضو اوت کوتو که خارج از پاریس مستقر می‌باشند می‌توان به ورساچه، فندی، جورجیو آرمانی و ولنتینو اشاره کرد. این برندها نیز تمام امتیازات اعضای اتحادیه Haute couture را دارا هستند. هر فصل برندهای جدید به عنوان برند مهمان انتخاب و به این سندیکا دعوت می‌شوند که اکثر آن‌ها هر فصل تغییر کنند.

جایگاه اوت کوتور در دنیای مد امروزی

تا قبل از جنگ جهانی اول، لباس‌های اوت کوتور از بازار نسبتا مناسبی برخوردار بودند و افراد ثروتمند زیادی از سراسر دنیا برای خرید این لباس‌ها از خود علاقه نشان می‌دادند. بعد از جنگ‌های جهانی با تغییر نیاز و فرهنگ مردم، لباس‌های آماده برای پوشیدن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شدند و استفاده از لباس‌های Haute couture جایگاه خود را از دست داد.
با این حال همچنان لباس‌های اوت کوتور به فروش می‌رسند و تخمین زده می‌شود در حدود ۲۰۰۰نفر به صورت سالیانه لباس‌های اوت کوتور را خریداری می‌کنند.
با اینکه بازار لباس‌های اوت کوتور بسیار محدود است، اما  تمامی برندهای مطرح مد و فشن به چنین فعالیت‌هایی اهمیت می‌دهند و همواره از صنعت اوت کوتور حمایت کرده‌اند. دلیل آن هم در این است که چنین مجموعه‌هایی باعث کسب محبوبیت و اعتبار برای برندها و در نتیجه افزایش فروش آن‌ها می‌شود.
امروزه برندهای Haute couture سعی می‌کنند تا با ارائه طرح‌هایی جوان‌گرایانه و پر جنب و جوش، قشر جوان را هدف قرار دهند و آن‌ها را به خرید محصولات اوت کوتور تشویق کنند. دنیای مد با وجود اینکه پیچیدگی و ظرافت را در هسته Haute couture حفظ کرده است، این دسته از لباس‌ها را نسبت به گذشته ساده‌تر کرده و متریال لاکچری‌تری را به آن اضافه کرده است.

هفته اوت کوتور پاریس

هفته مد پاریس یکی از چهار رویداد بزرگ دنیای مداست که هر شش ماه یک بار در شهر پاریس برگذار می‌شود. در این رویداد علاوه بر نمایش لباس‌های آماده پوشیدن برندهای بزرگ، لباس‌های اوت کوتور نیز به نمایش در می‌آیند.
این رویداد فرصت عالی را در اختیار برندهای Haute couture قرار می‌دهد تا محصولات فوق لوکس خود را به نمایش بگذارند.